Sunday, July 31, 2011

Minsingilo dusun miampai do sinding-belajar dusun dari lagu

Lirik Lagu Dusun – Tanak Kampung

1.Yoku nopo diti, Tanak do mosikin
Aiso nunu-nunu do posurungon ku
Ika tu olumis, auh oku kaanu
Papasanang dika

2.Yoku tanak kampung, aiso sinikulan
Kuli-kuli doh toukeh, auh kapadan dika
Ika tu olumis, ogumu pohmuhang
Lagi orang kaya

3.Ingaa kurita ku mongowit diah mimpanau
Ingaa noh walai ku usukon tongoduo
Om lobi doh pongumpung om balanja dapur
Panansawo dika

4.Okon koh auh oku orohian diah
Nga rosian oku katanud koh doh susah
Sabab no do muhang, pologoson ku dika
Id longon doh wokon

5.Ika poimulok lagi ki kolumison
Kada doh sumonsog kusai irad doho
Ika tu olumis, manasal koh moti
Nga ingaa noh guno…

Tanak Kampung By Jimmy Palikat

Lirik Lagu Melayu -Aku anak kampung

1. memang aku ini, anak orang miskin tiada apa-apa yang mahu di kasi engkau memang cantik
memang tidak padan dan tidak sepadan

2.aku anak kampung
tiada pelajaran
kuli-kuli sahaja
memang nda padan

cantik bha kau itu
banyak yang suka kau
orang kaya lagi

3.tiada kereta ku bawa kau jalan-jalan
rumahku pun tiada
ada pun bapa punya
apa lagi belanja mau bayar berian
kahwin sama kamu

4.bukannya aku ini, benci sama kamu
tapi aku takut berikut kau sengsara
itu sebab
aku kasi lepas kau
sama orang lain

5.kau yang masih muda
cantik lagi menawan
janganlah kau cari lelaki macam saya
engkau memang cantik
nanti kau menyesal tiada guna

nah link ni lagu dia di youtube:

Dusun: http://www.youtube.com/watch?v=tmDQut34qN8&feature=related

Melayu: http://www.youtube.com/watch?v=7rvYOXNnHGA&feature=related

Versi melayu ada perbezaan sedikit dari bahasa dusun…….



3 comments:

raly said...

p/s: kaum adam yg bagi lagu ni kat pempuan mmg ah. rase nak marah dgn lirik dye. haish. agak kalau da suke. berusaha la...... komen dari seorang sumandak lawa.... ;)

Limin said...

huhuhu.. bagus2.. bulih juga sya bljar bhasa dusun.. huhuhu...

skylukk said...

siok kan kawan2..
kainou gompio tokou noh tungkusan boros gulu2..